Sider

torsdag den 16. maj 2013

MUFA-diæt

Se mine MUFA-opskrifter her: http://asunraylife.blogspot.dk/search/label/MUFA

Har de sidste dage levet med et meget lavt kulhydrat indtag som lidt af et forsøg. Det betyder blandt andet: ingen frugt, gryn, mel, brød, pasta, ris, kartofler. Har tidligere forsøgt at undvære kulhydrater i min kost. Desværre var det ikke særligt vellykket, da jeg nok ikke var helt motiveret nok og samtidig følte, at jeg skulle undvære en masse ting, jeg ikke kunne leve uden. Fejlen var i bund og grund nok, at jeg fokuserede utroligt meget på alt det jeg ikke måtte spise fremfor alt det jeg rent faktisk kunne spise. Derfor kom det mest af alt til at føles som en straf.

Denne her gang har jeg dog gjort noget helt andet. Har lavet en liste med en masse MUFA-madvarer (til de af jer, som ikke ved hvad MUFA er, så kommer der lige en beskrivelse heraf om lidt) for at gøre hverdagen lidt lettere for mig selv. Så ved jeg, hvad jeg i hvert fald kan komme i munden. Listen er dog ikke udtømmende, men blot en inspiration til mig selv, så jeg har noget at falde tilbage på, når kreativiteten ikke er helt i top.

Hvad er MUFA?
Jo, MUFA er et udtryk jeg første gang stødte ind i, da jeg læste bogen ”Spis maven flad”. I bund og grund går det ud på at skære kulhydraterne ud af kosten og i stedet spise MUFA-madvarer. MUFA er en forkortelse for monoumættede fedtsyrer. Det betyder, at man faktisk må indtage en hel masse fedt – så længe det er den rigtige slags. Eksempelvis visse nødder, avocado, olivenolie og rapsolie (og en masse andet også). Det betyder dog blandt andet: Ingen kokosolie, solsikkeolie og frugt. Derudover er en masse protein også involveret. I bund og grund minder det lidt om LCHF (low carb high fat) – forskellen er bare, at fedtet skal være ”den rigtige slags”.

MUFA omfordeler altså fedtet – også selvom man ikke taber sig. Det bliver simpelthen tryllet af maven og placeret andre steder på kroppen, hvor det forhåbentligt er lidt mere flatterende.

Det skulle desuden være super fantastisk, at spise mandler i store mængder, da de skulle være ekstra effektive i kampen mod mavedellerne.

Min oplevelse
Efter at jeg har droppet kulhydraterne, har jeg det egentlig meget bedre. Er ikke oppustet, som jeg ellers normalt er efter hvert måltid - og maven føles bare gladere. Desuden er jeg ikke sulten hele tiden, som jeg ellers plejer at være. Det tror jeg hænger sammen med, at mit blodsukker er meget mere stabilt. De første par dage havde jeg en smule hovedpine, men gik heldigvis over.

Der er naturligvis også noget negativt ved at have droppet kulhydraterne. Først og fremmest kræver det lidt mere planlægning. På mit arbejde har vi en brødordning, hvilket betyder, at der leveres frisk brød til frokosten hver dag - og så har man ellers selv pålæg med. Nu kræver det dog, at jeg allerede aftenen inden har lavet noget salat - eller i hvert fald taget stilling til hvad frokosten skal bestå af. Desuden kan jeg ikke bare tage et stykke frugt, som også er et personalegode, hvis den lille sult melder sig - så jeg skal også have planlagt små snacks hjemmefra. Desuden kan jeg godt allerede mærke, at jeg virkelig skal ligge mig i selen for at være kreativ, så jeg ikke bare spiser det samme dag efter dag. Der er virkelig ikke noget mere kedeligt end ensformige mad-dage.

Ups, jeg spiste kulhydrater
I går stod den på overarbejde hvilket ikke var planlagt hjemmefra. Der bestilles altid mad fra det lokale pizzaria, når der arbejdes over. Da jeg ikke havde mad hjemmefra med, endte jeg også med at bestille noget mad. Det endte med en pastaret - og hold da helt op, hvor fik jeg det skidt efter at have spist det. Rystede, koldsvedte, blev svimmel og fik med det samme ondt i maven. Tror simpelthen min krop fik et kulhydrat-chok!

I dag spiste jeg en halv magnum-is, da en af partnerne gav is i det gode vejr. Efter indtagelsen heraf oplevede jeg samme reaktioner, som efter pasta ædegildet...

Konklusion? Tror vist jeg skal sige nej tak til kulhydraterne i den næste måned, og se hvordan jeg har det med det! Det kan dog godt være, at der sniger sig en smule frugt ind i billedet, hvis jeg bliver lækkersulten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar