Sider

søndag den 23. juni 2013

Eksperiment med mad

Det har været en ganske succesfuld uge rent madmæssigt. Det kommer også til udtryk på den madliste, der kommer op i morgen. Ja, der har været noget slik involveret, men derudover næsten ingen kulhydrater.
Jeg har blandt andet haft held med at lave auberginelasagne, hvor auberginen gjorde det ud for pastapladerne. Jeg havde dog ikke bechamelsovs i den, da jeg ikke lige kunne greje at lave den uden mel. Så det blev erstattet med rigelige mængder af den magiske ingrediens ost.

Opskrift på auberginelasagne til 3 personer (eller 2 + frokost til næste dag)
Du skal bruge

1 aubergine
1 rødløg
500 g hakket oksekød
1 ds. hakkede tomater
1 stor ds. tomatpure
Vand
2 gulerødder
1/3 squash
Basilikum
Oregano
Paprika
Muskatnød
Evt. løgpulver
200 g. revet ost
Olivenolie

Skær auberginen i ca. 1 cm. tykke skiver. Læg skiverne på køkkenrulle og drys med salt. Lad dem ligge mindst 15 minutter. Dette trækker vandet ud af dem, så de bliver mere faste i lasagnen. Dup skiverne tørre for vand og salt.

Hak rødløget i små tern. Steg dem klare i den varme olie. Put kødet i og brun det. Tilsæt de hakkede tomater og tomatpureen. Lad det blive varmt. Riv gulerødderne og squashen fint. Tilsæt i sovsen sammen med krydderierne. Tynd sovsen op med vand til den har den ønskede konsistens. Lad sovsen simre i ca. 10 minutter.

Læg lag af aubergine og kødsovs. Top med osten. Giv lasagnen 20-25 minutter i ovnen.

Voila - sund og mættende lasagne.

Men det er ikke alt. Fredag skulle jeg da have en dessert efter maden. Den måtte bare meget gerne være sund. Efter noget research fandt jeg en opskrift på en hjemmelavet dessert, der var inspireret af risifrutti. Den kastede jeg mig over. Den var noget mere oste-agtig end jeg havde troet, men slet ikke dårlig. Og så mættede den. Sådan virkelig meget.

Opskrift på hjemmelavet "risifrutti" (fundet på Madbanditten.dk)Du skal bruge

100 g. hytteost
100 g. mascarpone ost
Vaniljepulver
Evt. sødestof (sukrin eller sukker)
7 frosne jordbær

Bland hytteost og mascarpone ost sammen med vaniljepulver og sødestof. Tø de frosne jordbær op og blev dem med en stavblender. Hæld jordbærsaucen over desserten.

Meget lettere bliver det vel ikke, vel?

2 kommentarer: