Sider

torsdag den 4. juli 2013

Ostegratineret tomatkyling

I tirsdags var jeg en smule idéforladt i forhold til aftensmaden. Derfor besluttede jeg mig for at kigge på den opskriftsamling der er samlet på Madbanditten.dk. Jeg faldt over en opskrift på Mozarellagratineret kylling i tomatflødesauce (se opskriften her). Det var en opskrift jeg besluttede at tage udgangspunkt i. Da jeg ikke ville spise andet tilføjede jeg dog nogle grøntsager, så det gik som et rigtigt hovedmåltid.

Min version blev som følger

Du skal bruge
500 g. kyllingefilet
1 stort løg
400 g. champignon
1 squash (ca. 300 g.)
1 dåse hakkede tomater (400 g.)
1 dl. milda cremefine 7%
0,5 dl. vand
2 fed hvidløg
1 spsk. æbleeddike
1 tsk. Herbes de Provence
½ tsk. cayennepeber
Salt og peber
125 g. mozarella
100 g. revet rød cheddar (100 g)
Olie til stegning

Fremgangsmåde

Skær kyllingefileterne i rustikke tern. Snit herefter løget fint og skær champignoner i både og squash i tern.

Steg løget i en stor gryde, tilsæt kyllingeternene og lad dem stege i omkring 5 minutter. Nu blandes champignoner og squash i. Lad det stå og simre under låg i 5-7 minutter. De hakkede tomater, milda cremefine, vand, hvidløg og æbleeddike samt Herbes de Provence og cayennepeber tilsættes retten. Lad simre lidt og smag til med salt og peber.

Blandingen hældes nu i et ovnfast fad og toppes med revet rød cheddar og skiver af mozarella. Sæt fadet i ovnen i 15-20 minutter ved 200 grader til osten er gylden.

YUMMI
Det kom faktisk til at smage rigtigt godt - og mættede også helt fint. Der er en del væske ved, så det er næsten, men kun næsten, en suppelignende ret.

Rent mængdemæssigt tror jeg, at der vil være nok til en 3-4 personer i den omgang der. I hvert fald var der nok til, at jeg har kunnet spise det til frokost de sidste par dage.

MUFA
Jeg har tidligere lavet en indlæg omkring MUFA, se HER. Jeg følger ikke MUFA-diæten sådan fuldstændigt, men lever mere efter den end alt muligt andet. For mig er det blevet en kostretning, som jeg føler, at jeg kan overholde lidt uden at gå amok. For jeg spiser masser af rugbrød. Og andre kulhydrater. Men jeg prøver at følge nogle af retningslinjerne, da det giver mig en god fornemmelse i maven. Denne ret er i hvert fald MUFA-venlig. Og sund!

Billede fik jeg desværre ikke lige taget - men det ligner faktisk det billede, der er af Madbanditten.dk's udgave.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar